Otto Ooms start een grofsmederij in het Zuid-Hollandse dorp Ammerstol. Hier maakt hij onder andere kachels voor de zalmvissers en hoefijzers voor de werkpaarden die de zalmschuiten voorttrekken.
De familie Ooms is al jaren een van de grootste scheepmakers in Ammerstol. Ook Otto Ooms richt zich steeds meer op de scheepsbouw. Hij repareert en bouwt zalmschouwen in de scheepswerf van zijn vader.
Jan Otto Ooms neemt de smederij over van zijn vader. Inmiddels is de zalm al ruim dertig jaar uit de Lek verdwenen. Daarom richt Jan Otto zich op een nieuwe markt: aardolie. In de komende jaren bouwt en verbouwt hij tankwagens. Helemaal afgestemd op de wensen van de klant.
Als ook de vraag naar aardolie afneemt, verlegt Jan Otto Ooms opnieuw de focus van het bedrijf. Na de ontwikkeling van de balanslift (een lift die werkt met contragewichten) en de plateaulift, wordt eind jaren zestig de eerste traplift ontworpen.
In 1980 verhuist het bedrijf naar het naastgelegen dorp Bergambacht. Otto en Alex Ooms, de kinderen van Jan Otto, nemen het bedrijf over. Ook wordt er gestart met de productie van woonhuisliften. Dankzij innovatie wordt de Nederlandse markt al snel veroverd.
Bezuinigingen in het (gemeente)budget voor woningaanpassingen en de toegenomen aandacht voor milieu leiden tot de ontwikkeling van de eerste herbruikbare traplift. De heer Visschedijk uit Hengelo mag de eerste, zogeheten ‘Flexi-Rail’ in gebruik nemen.
De Flexi-rail is geperfectioneerd tot de Otolift Two: een compacte traplift op twee slanke buizen. De Otolift Two kan straks langs de buitenbocht van de trap geplaatst worden.
Net als de Otolift Two, is de Otolift Parallel een geperfectioneerde versie van eerdere modellen. De Otolift Parallel is speciaal ontworpen voor rechte trappen. Het slanke design maakt deze traplift tot een van de meest compacte trapliften voor rechte trappen.
Rond 2010 ontwikkelt Otolift de Otolift One: een slanke en elegante traplift. Vanaf de jaren negentig is het design van trapliften steeds belangrijker geworden. De Otolift One kan aan de buiten- én aan de binnenzijde van de trap geplaatst worden. Bij plaatsing aan de binnenzijde blijft de brede kant van de treden veilig beloopbaar.
Dankzij de Otolift One wint Otolift de prestigieuze Red Dot Design Award van het Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Duitsland. Niet alleen het design, maar ook de werking van het product wordt beoordeeld door de jury van deze internationale prijs.
Op de Rehacare vakbeurs in Düsseldorf introduceert Otolift een nieuwe traplift: de Otolift Modul-Air. Deze innovatieve traplift wordt opgebouwd uit verschillende modules, waardoor de levertijd drastisch verkort wordt. Ook de rail is uniek: het is de dunste enkele rail ter wereld.
In 2016 besluit koning Willem-Alexander om het Predicaat Koninklijk toe te kennen aan Otolift. Vanaf dat moment verandert de naam in Koninklijke Otolift Trapliften en wordt er een kroon toegevoegd aan het logo. Het predicaat staat symbool voor het respect, de waardering en het vertrouwen van de koning in Otolift.
In 2017 wint Otolift de FME International Business Award. Deze award wordt uitgereikt aan bedrijven uit de technologische industrie die op internationaal niveau succesvol zakendoen.
Voor het eerst in haar bestaan neemt Koninklijke Otolift een bedrijf over. Met de overname van het Engelse merk Meditek versterkt Otolift zijn concurrentiepositie. Meditek was voorheen namelijk een van de grotere leveranciers van trapliften in Engeland.
Otolift introduceert de vernieuwde Otolift Line. Deze traplift is speciaal ontwikkeld voor rechte trappen. Binnen of buiten. Bijzonder aan deze traplift is dat hij over een ICS-display beschikt. Hiermee heeft de gebruiker inzicht in de status van de traplift.
Otolift wordt uitgeroepen tot winnaar van de Metaalunie Smart Manufacturing Award 2019. Het volledige bedrag wat hierbij werd gewonnen is gedoneerd aan Stichting KiKa.
Otolift lanceert de Modul-Air Smart: de meest innovatieve Otolift. De traplift combineert comfort, design, veiligheid en de nieuwste technologieën. Uniek aan deze traplift is ook het smart dashboard. Een display in de armleuning geeft live een weergave van de status van de traplift.